Friday, July 29, 2011

Pertandingan Akhir Nyanyian Solo dan Majlis Penutupan Bulan PSS dan Bulan Membaca 2011


e
29 Julai, Pertandingan Akhir Nyanyian Solo telah selamat disempurnakan jam 8.30 pagi di kantin sekolah. seramai 9 orang peserta yang trdiri daripada murid tahun 3 hingga 6 menyertainya. Majlis berakhir jam 9.30 pagi. Selepas itu bersambung dengan Majlis Perasmian Penutupan Bulan PSS Dan Bulan Membaca 2011. Tahniah kepada semua pemenang dan peserta yang menyertainya.
Terima kasih semoga berjumpa lagi pada tahun depan, insyaallah....

Thursday, July 28, 2011

Persembahan Puppet dan Anyaman Tikar



28 Julai, PSS telah menjemput Perpustakaan Negeri Melaka Zon Melaka Tengah untuk mengadakan persembahan puppet yang bertajuk Alam Sekitar. Seramai 7 orang pegawai telah hadir untuk menghiburkan warga SKS.
Pada waktu rehat, pertandingan anyaman tikar yang dikendalikan oleh Perpustakaan Desa. Murid yang terlibat ialah murid 3Bestari

Aktiviti Kraf Tangan Bersama KEMAS Bukit Tembakau



27 Julai, seramai 3 orang tenaga pengajar dari KEMAS telah dijemput ke sekolah untuk mengajar kraf tangan dari bahan-bahan terbuang kepada murid-murid tahap 2. Seramai 30 orang murid telah menyertainya. Pada sesi ini, murid diajar cara membuat bakul dari kertas surat khabar. Aktiviti bermula jam 8.30 pagi dan berakhir pada 10.30 pagi.
Pada waktu rehat, diadakan kuiz bahasa terbuka kepada semua murid. Selepas waktu rehat pula, aktiviti potong dan tampal jawi diadakan khas untuk murid tahun 2. Aktiviti dikendalikan oleh petugas perpustakaan desa Pengkalan Samak. terima kasih kepada semua yang bekerjasama menjayakan aktiviti pada hari ini.

Wednesday, July 27, 2011

AKtiviti Bersama Perpustakaan Desa dan Jabatan Alam Sekitar




26 Julai 2011, PSS telah bekerjasama dengan Perpustakaan Desa Pengkalan Samak dan Jabatan Alam Sekitar mengadakan aktiviti sempena bulan membaca. Ceramah Alam Sekitar telah disampaikan oleh Pn Fauziah dari JAS. Pameran dan kuiz alam sekitar di perpustakaan disediakan untuk semua warga SKS. Setiap murid yang berkunjung ke PSS akan diberi poster, majalah dan pamplet tentang alam sekitar. Selepas itu diadakan pertandingan mewarna khas untuk murid Pra Sekolah. Pada waktu rehat, murid yang berkunjung ke perpustakaan akan menyertai kuiz yang dianjurkan oleh Perpustakaan Desa Pengkalan Samak. Sambutan dari semua warga SKS amat menggalakkan . Terima kasih dan syabas untuk warga SKS!!

Friday, July 22, 2011

Pertandingan Mengeja dan Saringan Nyanyian Solo


22 Julai, PSS telah menganjurkan Pertandingan Mengeja Bahasa Melayu khas untuk murid-murid Pendidikan Khas, Pemulihan Khas dan Pra Sekolah. Setiapnya diwakili oleh 4 orang murid. Pertandingan berlangsung di pentas utama perpustakaan SKS pada jam 9.00 pagi dan berakhir jam 10.30 pagi. Pusingan pertama, murid diberi perkataan untuk dieja secara lisan sebanyak 3 kali. Bagi pusingan kedua pula murid menulis berdasarkan 3 perkataan yang disebut oleh Cikgu Sajidah. Terima kasih atas kerjasama semua guru Pemulihan Khas, Pendidikan Khas dan Pra Sekolah kerana sudi bekerjasama menjayakannya .

Pada waktu rehat, saringan Nyanyian Solo diadakan terbuka untuk semua murid. Lebih kurang 38 orang murid yang bertanding. Saringan akan disambung pada isnin. Dalam peringkat saringan, 8 terbaik akan bertanding pada peringkat akhir pada Jumaat 29 Julai, Insyaallah....

Thursday, July 14, 2011

Pertandingan Congkak Terbuka



14 Julai 2011, PSS telah menganjurkan Pertandingan Congkak Terbuka untuk murid SKS. Syarat untuk menyertainya adalah murid perlu menghantar buku NILAM yang telah siap dicatat serta membuat pinjaman buku pada hari tersebut. Pertandingan tersebut akan diadakan sehingga 21 Julai 2011 untuk mencari juara congkak bagi sesi 2011.

Monday, July 11, 2011

Kuiz Keratan Akhbar 11-13 Julai 2011



Pada minggu ini, kuiz keratan akhbar siri 1 hingga siri 3 diadakan sempena bulan membaca. Murid yang menyertai akan menjawab soalan yang diambil dari petikan akhbar utusan Malaysia. Dengan cara ini, akan menambah minat dan pengetahuan kepada murid....

Friday, July 8, 2011

Pertandingan Tulisan Khat



8 Julai 2011, PSS telah menganjurkan pertandingan Tulisan Khat. Seramai 23 orng telah menyertainya pada waktu rehat. Terima kasih atas kerjasama dari semua murid....

Thursday, July 7, 2011

Pertandingan Semarak Rumi ke Jawi




Pertandingan ini berlangsung pada 7.7.11 di PSS sempena bulan PSS dan Membaca. Seramai 19 orang murid telah menyertainya. Semoga usaha ini akan meingkatkan kemahiran membaca dan menulis jawi.

Wednesday, July 6, 2011

Pertandingan Semarak Jawi




Sempena Bulan Membaca,6 Julai 2011 PSS telah mengadakan Pertandingan Semarak Jawi Terbuka untuk semua murid SKS. Murid diberi keratan akhbar Utusan Melayu dan selama 30 minit, keratan akhbar itu perlu ditulis semula dalam tulisan rumi. Penyertaan amat menggalakkan dari semua peringkat. Adalah diharapkan program ini akan melahirkan murid yang celik jawi dan celik rumi.... Terima kasih kerana sudi menyertainya..... Membaca gaya wawasan...

Friday, July 1, 2011

Bulan PSS Membaca 2011 SK Sempang

Hari ini 1 Julai 2011, program Bulan PSS dan Bulan Membaca peringkat SK Sempang akan berlangsung selama sebulan. Program yang bakal berlangsung ada dilampirkan dibawah. Semoga usaha ini dapat membantu semua warga SK Sempang dlaam melahirkan warga yang berilmu... Insyaallah.... Kerjasama dari semua amat diharapkan... Terima kasih.

Aktiviti SK Sempang